Monday, April 27, 2020

Hari ke 42 PKP

Sudah masuk hari keempat puasa, pertama kalinya bulan puasa yang tiada kemeriahan sosial. Tiada terawih berjemaah dimasjid, tiada moreh, tiada majlis buka puasa sama beramai2, tiada buffet ramadan, tiada bazar ramadan, tiada semua. Kelainan yangbagi aku agak menyedihkan tetapi semua orang faham akan keperluannya.

Aku berbuka puasa hari pertama dan kedua di Ampang bersama Kairul. Hari pertama puasa, Jumaat 24 April, aku pergi melawat ayah di Hospital Serdang. Hari sebelumnya Ayah menjangkakan boleh keluar dari hospital kerana melihat luka yang kering setelah vacuum dressing dibuka. Namun setelah doktor melihat luka itu, masih terdapat nanah. Jadi ayah sambung mengenakan vacuum dressing untuk seminggu lagi. Jaga awalnya tidak membenarkan aku naik kerana alasan aku hanya mahu menghantar makanan, yang sememangnya tidak boleh kalau mengikut protokol hospital sewaktu PKP ini. Tapi setelah menelefon ayah, ayah memberitahu jururawat dan jururawat meminta untuk memberitahu jaga yang aku boleh naik. Jaga menelefon wad 6F dan jururawat membenarkan. Yang penting, jururawat perlu beri kebenaran. Aku membawa barang2 makanan untuk ayah, termasuk bihun goreng yang aku masak sendiri. Sedikit pahit kerana tergoreng lama bawang. Ayah ok, terima hakikat tidak dapat berpuasa awal2 ini di rumah. Bagi aku memang ayah perlu duduk di hospital hingga luka itu benar2 sembuh. tak sanggup untuk melihat ayah sakit lagi kerana jangkitan luka itu. Aku duduk hingga pukul 4.30 petang sebelum ayh menyuruh pulang, suruh menolong Kairul masak buka.

Menu hari pertama adalah padkrapow dengan kentang bilis sambal goreng. Air istimewa tembikai laici. Hari kedua pula sambal ikan kerisi dengan sayur campur. Sabtu malam itu setelah berbuka, kami melihat sekejap Crash Landing on You sebelum aku bergerak balik ke Shah Alam. Mak sudah asyik berkata mahu buka ayam percik, setelah aku kongsi masakan percik kembung minggu lepas. Tapi semasa berbuka sedikit sahaja mak rasa percik, x sedap seperti yang mak bayangkan.

No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...