Tuesday, April 14, 2020

Gadis Di Tangga



Mak pernah menceritakan saat dia baru datang ke Padang Jawa. Waktu itu habis sekolah di Pahang Mak duduk di kampung. Kawan sekampung Ani Dollah terlebih dahulu sudah ke Padang Jawa bekerja di kilang.

Mak pergi ke stesen bas klang naik bas seorang diri dari kampung. sampai sahaja di stesen bas, mak menunggu lama, lebih dari satu jam katanya, untuk abang Ani Dollah mengambilnya kerana itu janji dengan Ani Dollah sebelum mak berangkat. Mak berkata dia hampir mahu membeli tiket balik ke kampung kerana takut lama sangat menunggu. Mujurlah abang Ani Dollah sampai dan membawa mak berjumpa kawan mak itu di Padang Jawa.

Rumah sewa mak bersama Ani Dollah di Padang Jawa adalah di lokasi yang kini berdekatan dengan Restoran Puti Bungsu. rumah papan ringkas dengan tangga kecil. Mak bekerja di Motorola Sungai Way, naik bas kilang ulang alik dari rumah.

Perkenalan dengan ayah adalah kerana rumah sewa ayah yang berdekatan dengan mak. lorong yang ayah lalu untuk balik ke rumah akan melalui rumah mak. asalnya bertegur sapa kala mak duduk di tangga rumah dan ayah pula baru pulang dari kerja. dari situ berputik cinta.

Mereka memilih untuk berkahwin pada 1978 dan berpindah ke rumah sewa yang besar sedikit di Padang Jawa. Lebih kedalam di Jalan Mat Raji.

No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...