Tuesday, April 14, 2020

Hari ke 28 PKP

14 April 2020, hari sepatutnya fasa ke 2 PKP berakhir namun seperti yang diumumkan jumaat lepas, PKP disambung untuk fasa ke 3, 2 minggu lagi.

Semalam aku bangun seawal 5.15 pagi menyediakan nasi impit, ayam semur dan sayur soon untuk mak di hospital. Doktor membenarkan mak makan apa2 diabmahu, mungkin kerana melihat mak memang tak ada selera makan makanan hospital. Laluan mrr2 kesas seperti biasa tiada roadblock, malah sampai ke Hospital Shah Alam tiada kerana aku lalu jalan dalam  makanan aku beri pada Eka, malas mahu mencuba naik kerana menghormati kerja pengawal keselamatan. Lagipun risiko jangkitan covid 19 itu ada benarnya. Kalau tak takkanlah hospital membatalkan waktu lawatan sepanjang PKP ini. Ada baki makanan aku tinggalkan di rumah 24. Perjalanan pulang aku singgah isi minyak di Petronas Ron 97 sekarang sudah 1.50 seliter. Murah namun menakutkan untuk aku yang bekerja dalam sektor O&G. Harapnya perang harga antara Saudi dan Russia cepat2 ia berakhir. Sudahlah permintaan minyak menjunam hingga ke 25 USD per barrel keran ekonomi yang tidak bergerak satu dunia, satu dunia yang lockdown. Habis isi minyak aku masuk ke kedai Mesra untuk ATM dan suratkhabar ayah nanti. Di pintu masuk ada hand sanitizer disediakan. Selepas itu aku singgah Shell kerana teringin pula kopi Costa. hazelnut latte kupilih. Di shell siap ada petugas menjaga pintu yang akan membuka pintu, mengambil suhu dan mengingatkan untuk mengenalan hand sanitizer.

Pulang ampang Kairul menyediakan kek pisang yang kami buat malam tadi, dengan siraman coklat panas  beryl, whipped cream dan sepotong pisang. Aku kemudian sambung kerja bersedia untuk meeting petang itu dengan Syazwan. Sepatutnya giliran aku masak tapi melihat aku sibuk, Kairul sukarela masak ikan goreng, tumis sawi dan sambal penyet. Eka whatsapp beritahu mak boleh discaj hati ini. baguslah, dah 10 hari mak di hospital. Ngah uruskan proses discaj mak. Aku terfikir perlukah aku balik esok petang kerana Ngah akan jaga ayah malam  atau biar sahaja Eka tidur dengan mak. Entahlah. Tengok la nanti macam mana.

Petangnya voice conference habis 4.30 petang, cepat2 aku bersiap kerana Long puasa hari ini lalu perlu balkk awal. Hari ini roadblock lancar kerana polis terus arah bergerak tanpa berhenti. Aku rasa kerana kalau ada seorang sahaja dalam kereta, sudah memadai. Kalau kelmarin, memang jem panjang ksrana proses bertanya mahu ke mana. Nasib baik mereka tak meminta surat atau bukti. Aku sampai hospital serdang 5.30 petang.

No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...