Tuesday, April 21, 2020

Hari Ke 35 PKP

Semalam adalah harijadi ku yang ke 35. Pagi itu mak bangun pukul 6.30 pagi. Selesai mandi kami duduk di luar memberi makan burung sambil menikmati cahaya matahari pagi. Awalnya mak mahu Eka masak cekodok udang untuk sarapan, tapi Cik Nor datang membawa punten makan kami sarapan itu sahaja. Sementara borak dengan Cik Nor muncul pula isteri Wak Sur, orang indonesia juga, Jadi rancak la mereka berborak dalam jawa.


Aku gerak pulang ke Ampang pukul 9.15 pagi, mengejar workshop malaysian sweep yang sudahpun bermula pukul 9 pagi. Workshop kali ini adalah untuk mencari input hasil dari mesyuarat minggu lepas yang tidak selari dengan kehendak Emi. Aku layankan saja walau asalnya aku tidak mahu ikut serta kerana tidak ada nama aku disitu.

Tengah hari Kairul masak ayam butter dan sayur kangkung. Nampak di dapur dia sudah menyiapkan kek coklat, ada 3 biji. Coklat ganache dia kata akan buat petang nanti. Selepas itu Wark whatsapp menanyakan alamat rumah. Rupanya dia memesan grab express untukku, latte dan kek lobak dari Coffee Bean.


Aku terus membuat video call dengan group unhealthy eating. Saja buat meriah sambil bertanya khabar mereka. Ecot petang itu menghadiahkan poko apple mint, yang diserahkan ditepi Ampang Sports Planet. Wangi pokoknya, tak sabar aku mahu letak di minuman nanti.

Apple Mint

Pukul 6.30 aku video conference dengan budak2 G28. Semua ada kecuali Mush. Aku yang mengusulkan pada Muiz untuk buat video conference sambut harijadi aku ini, haha. Bukan selalu ada PKP ini maka boleh jadi kenangan menyambutnya secara maya bersama mereka.


Malamnya Kairul sambut dengan membuat kek coklat yang sangat mewah dan lazat, juga steak yang sudah lama aku tak makan.


Sewaktu sekolah dahulu aku pernah membayangkan bagaimana aku agaknya pada tahun 2020. Aku akan berusia 35 tahun, umur yang kebiasannya sudah berkahwin, mungkin ada anak satu atau dua, ada kerjaya, rumah juga kereta. Aku tidaklah membayang secara spesifik jenis rumah atau kereta mahupun rupa teman hidup.Ttetapi kini pada umur 35 tahun sebenarnya banyak yang harus aku berterima kasih. perjalanan hidup yang lancar, penuh sokongan dan kasih sayang. Aku tidak mengharapkan yang besar2, cukuplah agar kemanusiaan terus merahmati satu sama lain, juga saling melimpahkan kasih sayang antara kita semua. 

Cuma jika mahu dilihat pada yang tidak disangka, tentulah keadaan Perintah Kawalan Pergerakan yang berlaku sekarang kerana Covid 19 yang juga mengganggu satu dunia. Sudah 35 hari dalam PKP. Keadaan mak yang semakin uzur juga membuatkan aku gusar. Ayah kini makin ok aku selepas minggu lepas yang kelihatan sangat sakit kerana jangkitan pada luka bypass.

No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...