Sunday, May 24, 2020

Hari ke 70 PKP (atau hari ke 23 PKPB)

Raya sewaktu PKP selain ketiadaan ramai pengunjung dan pergi beraya, adalah sama sahaja bagi aku. Selepas sahur kelmarin, aku terus ke pasar 16 membeli santan dan bahan2 masakan. Ayam kampung ngah dah beli hari sebelumnya, satu langkah yang bijak kerana Cik Nor sewaktu menjenguk kami mengisi ketupat merungut ayam kampung habis/tidak ada di pasar 16 dan pasar 6. 
Pulang sahaja aku dari pasar dalam pukul 6, sudah meriah di porch rumah semuanya ada memotong bawang2, mengisi ketupat dan memarut kelapa. Aku seperti tahun lepas memilih untuk memasak. Menu tahun ini sama, ada kuah kacang, rendang kerang, rendang ayam, masak kicap santan, sayur soon dan tambahan masak lodeh di pagi raya. Kehadiran Eka memudahkan lagi kerja2 memasak.


Jika tahun lepas aku seorang memasak ditemani lagu2 BTS sambil dilamun cinta, juga semangat berkongsi gambar2 masakan di media sosial, tahun ini pula tiada perkongsian gambar. Terasa fuck up pula berkongsi gambar2 makanan di waktu krisis covid 19 yang tentunya memberi kesan pada ramai orang secara ekonomi. Akmal, lelaki baru berkahwin anak satu yang aku bantu melalui Syed Azmi database ada mesej aku mengucapkan raya dan terima kasih. Ramai lagi sepertinya, yang aku tahu xkan dpt aku bantu semuanya.

Semalam pagi raya kerana tidak ada solat raya maka semua bersiap2 di rumah secara tenang dan santai. Aku bangun awal menyediakan lodeh. Asalnya mahu masak kicap ayam tapi melihat byk lg lebih semalam, aku masukkan balik dlm peti ais. Tentunya kunjungan berkurang tahun ini jadi takut banyak lauk berlebih.




Mak nampak ceria pagi ini. Ayah juga sudah ok. Pagi syawal yang ceria tentunya. Aku memakai baju biru adik tahun lepas kerana untuk sedondon dengan mereka. Selepas sesi bergambar, adik sekeluarga bergerak ke Klang. Kami tidur sementara menunggu tetamu. Long datang pukul 1 dengan Am. Kemudian Bik Dah datang diikuti Palah. Aku bergerak ke Balakong pukul 6.15 petang. Beraya sekejap di Balakong makan soto, sebelum ke rumah Shahul untuk BBQ.


Aku masih segan2 dengan kawan2 Shahul. Lambat nak warm up. Ayam perap Hazrul sangat sedap, juga ayam sambal yang Amir buat. Kami lepak sampai pukul 10.30 malam. Aku hantar Kairul pulang Balakong dan terus balik ke Shah Alam. 

No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...