Monday, May 18, 2020

Hari ke 63 PKP (atau hari ke 16 PKPB)

Lagi 5 hari nak raya. Tiada kemeriahan dapat dilihat diluar tentunya, dan ramai yang tak dapat pulang ke kampung kerana larangan rentas negeri. Bagi aku tak perlu sangat nak romanticize balik kampung ini. Tapi mungkin aku tak dapat memahami kerana aku pulang ke Shah Alam 2 kali seminggu berbanding mereka yang pulang ke kampung mungkin 2 kali setahun. Jadi Hari Raya itu memang ditunggu2.

Khamis lepas ada makan2 di rumah aku dengan budak2 biasa, Asalnya mahu dibuat di rumah Shahrul, tapi tengah hari khamis itu baru dia sedar yang kondonya melarang menerima tetamu kerana Covid-19. Maka aku menawarkan rumah aku seperti biasa. Paginya sebelum bergerak pulang ke Ampang dari Shah Alam, aku dan Kairul singgah ke Pasar 16 untuk membeli barang sedikit. Mak mahu makan cendawan. Ada juga ikan Mayong yang mak teringin minggu sebelumnya. Karul mencadangkan membeli air kelapa untuk makan2 malamnya. aku beli 5 biji air kelapa dengan harga RM2.90 sebiji. 

Shahul paling awal sampai, dalam tengah hari. Shahrul dan Harry sampai dalam pukul 5.30 petang untuk menyediakan laksa sarawak. Harry menggunakan pes jenama Haji Manan, pes yang sama aku ada. Kemudian Amal datang membawa Cinnamon roll, diikuti Aisyah membawa kuih2. Malam itu banyak yang diborakkan, tambahan orang macam Amal yang tak pernah menghadiri apa2 perjumpaan sejak PKP bermula, Tentulah dia sangat teruja bercerita. Amal menyatakan rancangan untuk pulang juga, tapi masih tidak pasti berjaya atau tidak. Shahul dan Shahrul memang tidak kisah beraya di KL, jadi ok sahaja untuk mereka. Mereka pulang dalam pukul 10.30 malam.


Hujung minggunya aku pulang ke Shah Alam Sabtu petang. Sebelum pulang, aku dan Kairul singgah ke Court 28 untuk membawa Coway di salah satu rumah sewanya balik ke Balakong. Sejak PKP, perniagaan AirBnb jatuh merudum. Kosong. Awal tahun Kairul sudah menukar satu rumahnya dari AirBnb ke sewa jangka panjang kerana sudah terasa kesan Covid seawal Januari tahun ini. Rumah yang satu lagi dijangka bulan Jun ini penyewa masuk. Sewa tidak dapat terlalu tinggi kerana harga pasaran yang lemah, tapi lebih baik disewakan dari terus kosong dan mengharap AirBnb.

Hari Ahad aku masak nasi Ambeng. Dari pagi selepas sahur aku sudah bergerak ke Pasar 16 untuk membeli barang2 basah. Kena datang awal pagi untuk mengelak barisan beratur yang panjang. Aku pernah datang pukul 8.30 pagi dan barisannya Ya Allah begitu panjang. Setiap orang akan disaring suhu badan, dan kerana ada kuota maksimum jumlah orang sekali ada dalam pasar, maka terpaksalah menunggu sehingga orang kelaur pasar satu persatu. Tengah harinya mak ajak ke Padang Jawa untuk ambil baju raya yang sudah siap dijahit, dan juga ke Gio untuk membeli baju raya Eka. Eka memilih baju kurung chiffon sekali dengan tudung. Awalnya dia mahu membeli baju raya yang berseluar tapi sebab Gio tidak ada, maka baju kurung itu sahaja lah. aku tidak ada baju raya baru tahun ini. Patutnya ada kerana beli sekali dengan mak baju beerwarna merah jambu belacan, tapi tak sempat hantar ke tukang jahit. Mahu jahit gaya moden, slim fit tapi Cik Pah Padang Jawa tak boleh buat. Maka tangguh2 akhirnya ke PKP.






No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...