Sunday, May 10, 2020

Hari ke 54 PKP (atau hari ke 7 PKPB)

Pukul 2 petang tadi PM membuat pengumuman PKPB dilanjutkan sehingga 9 Jun. Antara isi penting adalah tiada pergerakan merentas negeri. Ini bermakna orang tidak boleh balik kampung beraya tahun ini. Kesian juga pada kawan2 seperti amal, shahrul, shahul yang semuanya di luar Lembah Klang. 

PKPB membolehkan ekonomi dibuka kembali perlahan2, dengan bersyarat. Contohnya semalam aku pergi ke ampang point untuk ke Guardian beli vitamin c ayah. Diluar sahaja sudah kulihat panjang barisan orang beratur.  Aku pada mulanya keliru, mungkin barisan untuk masuk ke Giant yang dihadkan orang sekali masuk. Rupanya lambat disebabkan sekarang bisnes perlu mengambil maklumat nama, ic dan no telefon untuk setiap pengunjung. Juga menjadi dua lapis kerana masuk ke guardian, guardian juga mengambil maklumat yang sama. Cuma Guardian lebih maju sedikit menggunakan kod QR. Sama juga seperti Habib Ampang petangnya aku pergi untuk ambil cincin mak yang Fatiha belikan. 

Mak ayah lepak rumah aku dari hari Khamis. Ayah yang beria mahu tidur dan berbuka di rumah aku. Eka ikut sekali, dan bagusnya membawa Eka kerana tanpa disuruh dia mengemas dapur aku jadi bersih dan teratur.


Hari ini aku ingatkan mahu mak ayah tinggal lagi satu malam kerana esok masih cuti. Namun ayah mahu balik shah alam, sedangkan mak pula ok mahu stay. Tambahan ayah mahu melawat Abang Man, abang mak kerana Wak Eza meninggal semalam kerana komplikasi buah pinggang.

Hari ini juga hari ibu. Mungkin sempena itu Fatiha belikan cincin emas itu. Aku mungkin seperti biasa akan belikan beg tangan. Tunggu harijadi mak sahaja lah. 



No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...