Saturday, January 16, 2016

16 Jan

Malam semalam semasa baring di sebelah mak sambil menonton TV1, tersiar rancangan jalan jalan Malaysia
yang pada episode kali ini pergi ke Tanjung Karang dan melihat proses penanaman padi. Mak mula bercerita
tentang pengalamannya di waktu kecil menolong embah. Padi pada awalnya akan disemai di satu ruang die
tepi rumah. Apabila besar sedikit, anak-anak padi itu akan dipindahkan ke satu kawasan kecil di tepi sawah
sebelum menjadi lebih besar. Sampai pada satu satu ketinggian, barulah pokok pokok padi itu akan disemai di
kawasan bendang menggunakan kuku kambing. Proses dari rumah ke bendang ini dipanggil “merandit?”. So cool.
Tengah hari tadi aku dan adik pergi ke hospital untuk adik mengambil bil dan membawa pulang motor yang di
parker dari hari jumaat. Oh, Fatiha sudah selamat dibedah dalam proses membuang cyst. Parut cesar hari itu
dibuka kembali untuk pembedahan kali ini. Ouch.
Dalam perjalanan ke hospital, aku memberitahu adik tentang rancangan hazwan and co, projek kain uda dara
textile. Adik nampak berminat dan mencadangkan untuk membuat baju dari kain kain yang dibeli. Adik
memberitahu tentang orang Bangladesh yang mengambil upah menjahit baju di Damansara. aku lega kerana
nampaknya tidaklah aku terkial kial untuk menjual kain kain itu nanti.

Malamnya aku memberitahu Hazwan melalui whatsapp tentang rancangan aku. Hazwan mencadangkan agar
adik aku turut ikut serta di dalam uda dan dara textile. Annas juga sebelum ini ada mencadangkan perkara
tersebut iaitu menjadikan kain itu baju. Aku sebenarnya agak keberatan untuk memasukkan adik aku kerana
aku fikir sudah terlalu ramai dalam joint venture ini. Sekarang ini sahaja sudah ada 10 orang. Susah menguruskan
terlalu ramai orang. Melainkan jika mereka hanya ahli lelap.

No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...