Thursday, January 14, 2016

Reboot

Hari ke empat berada di tingkat 16, menara 1 MPM. Aku mula berasa takut semasa nadhirah mula menceritakan tentang kerja-kerja di EPBD. Semuanya surat surat rasmi, memo, turun naik meminta tanda tangan, berjumpa peguam dan finance dan macam macam lain perkara yang melibatkan governance.
Cuak.

Aku tidak tahu rasa cuak itu kerana aku telah terbiasa dengan gaya kerja di Carigali ataupun kerana aku memang tidak suka membuat kerja kerja governance ini. Seperti biasa untuk menyedapkan hati, aku fikirkan ini adalah untuk belajar dan harapnya aku dapat belajar tentang pengurusan MPM.
Harapnya.

Hari ini juga dunia dikejutkan dengan pengeboman dan tembak menembak di tengah tengah kota Jakarta. Belum ada lagi pihak yang mengaku bertanggungjawab. Tetapi selepas pengeboman di turki yang tidak sampai dua hari, nampaknya ramai pihak merasakan ISIL ada kaitan dan cuba menyerang balas Negara-negara di seluruh dunia.
Keganasan.

Kesinambungan dari lawatan ke pusat tahfiz al sagoff, hari ini aku lihat ada iklan untuk BBW hujung bulan ini. Boleh lah kiranya untuk aku memborong buku-buku di sana nanti. Sekarang ini aku masih berfikir cara paling sesuai untuk mengumpul dana dan siapa yang aku boleh ajak untuk turut serta dalam program ini. Semoga program ini tidak separuh jalan dan dapat aku siapkan menjelang hujung bulan februari.

Dan akhirnya aku beli juga sebuat laptop untuk aku serius dalam penulisan. Aku kira menulis jurnal adalah satu permulaan yang baik. Usai waktu pejabat jam 6 petang aku terus menuju ke low yat untuk mencari laptop. Hasil perbincangan dengan acap, dia mencadangkan model Lenovo, yang sememangnya aku juga berasa yang sama kerana aku tahu Lenovo adalah di tempat pertama dalam penjualan laptop di dunia.

Sesampainya aku di low yat dan naik melalui lif ke tingkat 2, aku terus pergi ke kedai yang berdekatan dengan lif. Kelihatan beberapa orang cina dan seorang melayu sedang berdiri dan memanggil-manggil oranng yang lalu lalang. Lelaki melayu itu sebaik sahaja terpandan aku terus bertanyakan tujuan aku. Aku dengan gaya ragu ragu memberitahu yang aku mahukan laptop full hd, dengan julat harga 2000 lebih. Dia lalu mencadangkan Z40-75 yang berharga 2499.

Jam sudah 11.51 am. Dipendekkan cerita aku akhirnya berjumpa dengan kedai yang menawarkan 1840 ringgit. Terus aku beli. 

No comments:

Rentas

 Hari ini Ismail Sabri umumkan bermula esok (Isnin) sudah boleh merentas negeri. Perkara pertama aku terfikir adalah untuk telefon Cikgu Dol...